Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Rogowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Przedmiot działalności i kompetencje Rady Gminy

Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz  przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu  - na wniosek wójta,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu  oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie  studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz  miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

8) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

9) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

  1. a) zasad nabywania, zbywania i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ichwydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony  dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest   wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat  strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do   czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady  gminy,
  2. b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
  3. c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
  4. d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
  5. e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
  6. f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
  7. g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
  8. h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
  9. i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w rokubudżetowym,

11) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a  u.o s.g.,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

14) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i  regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

15) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami  publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy o drogach  publicznych, a także wznoszenia pomników,

16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

17) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i   studentów,

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

 

Rada gminy tworzy jednostki pomocnicze (sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne ), w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych określa statut gminy.

 

Rada gminy w formie uchwały określa zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy.

 

Rada gminny wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej  rady gminy mającej charakter konsultacyjny.

 

Rada gminy, z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych środowisk, może utworzyć gminną radę seniorów  mającej  charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.

 

Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1.u. o . s. g.

 

Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.

Na podstawie  u. o s. g.  organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.

 

W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

 

Rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi.

Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1. u. o s.g.

Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.

 

Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 1 - 3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

 

Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

 

Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

 

Na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

 

Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

Komisje podlegają radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

 

Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Zuzanna Golczyk

Data wytworzenia:
25 sty 2024

Osoba dodająca informacje

Zuzanna Golczyk

Data publikacji:
25 sty 2024, godz. 13:15

Osoba aktualizująca informacje

Zuzanna Golczyk

Data aktualizacji:
25 sty 2024, godz. 13:15